Posílení spolupráce mezi třemi stupni uměleckého vzdělávání

Toto fórum je určeno pro diskusní příspěvky k projektu Podpora uměleckého vzdělávání v ČR.

Posílení spolupráce mezi třemi stupni uměleckého vzdělávání

Příspěvekod Administrátor » prosinec 15, 2014, 23:56

Na konferenci k projektu Podpora uměleckého vzdělávání v ČR, kterou jsme pořádali 3. 12. 2014, zazněly následující názory. Domníváme se, že tyto úvahy mohou otevřím širší diskusi o podobě uměleckého vzdělávání v České republice.

Pavel Černý (varhaník a pedagog AMU a JAMU): Mnoho studentů přichází na umělecké VŠ nepřipraveno na praktický život (problém nepropojené teorie s praxí). Například při výuce improvizace se ukazuje velký deficit dovedností – i přes 6letou výuku improvizace na konzervatoři – navíc svázáni obavou z toho, co by měli umět, ale neumějí. Rozdíl v úrovni improvizačních dovedností studentů uměleckých VŠ je obrovský, není možné použít jednotné studijní sylaby, je potřeba pracovat s každým individuálně podle jeho schopností. Problém vidí ve způsobu vzdělávání v předchozích typech škol. Byl by rád, kdyby projekt Podpora uměleckého vzdělávání v ČR přispěl ke zlepšení v této oblasti.
Úplně nepochopil, co je cílem klíčové aktivity 7. Jsou tady určité disproporce v jednotlivých typech škol – ZUŠ je pro zájemce jak amatérského pěstování uměleckých oborů, tak i pro budoucí profesionály. Na dalších typech škol se předpokládá, že se absolventi budou věnovat uměleckým oborům profesionálně. Problémem propojení různých typů škol může být to, že není cílem, aby všichni žáci ZUŠ pokračovali na konzervatoři. Toto by nemělo být hlavním kritériem úspěchu školy – jak bylo řečeno, cílem je samotný žák. Ale těžko definovat takováto kritéria úspěšnosti, a ještě hůře se budou vysvětlovat státním institucím. Jako důležité vidí propojit jednotlivé konkrétní sylaby v rámci jednotlivých oborů různých stupňů uměleckého vzdělávání.
Další disproporce je v platech odměňovaných učitelů – nejhůře jsou na tom učitelé na uměleckých VŠ (hluboko pod průměrem platů v ČR), o trochu lépe učitelé na konzervatořích, nejlepší platy jsou na ZUŠ. (Nástupní plat na ZUŠ je srovnatelný s platem pedagoga VŠ s mnohaletou praxí.) Co se týče financování, vidí problém v tom, že na ZUŠ se platí školné, na konzervatořích a VŠ školné není zavedeno. Domnívá se, že není logické, aby na ZUŠ, které slouží jako brána do uměleckého vzdělávání, bylo školné (řada rodin má na ZUŠ 2 nebo 3 děti). Má také silný dojem, že si někteří studenti dělají z konzervatoří a uměleckých VŠ základní umělecké školy zadarmo. Z těchto důvodů je pro zavedení školného na uměleckých SŠ a VŠ a zrušení školného na ZUŠ.

Jiří Stárek (ředitel ZUŠ Hostivař a předseda Asociace ZUŠ ČR v hl. m. Praze): Cílem klíčové aktivity 7 – byť to možná zní jako nízký cíl – je jedním slovem přežít. Náš projekt určitě nevychází z předpokladu, že všichni žáci ZUŠ by měli pokračovat na uměleckých školách dalších stupňů. Naopak celá kulturní obec si začíná uvědomovat význam lidí zabývajících se uměním neprofesionálně. Například Jiří Bělohlávek (inspirován svými angažmá v zahraničí) zavádí v České filharmonii vzdělávací programy. Uvědomují si, že spoluprací se ZUŠ si vytvářejí podhoubí budoucích posluchačů. 90 % žáků ZUŠ se stanou aktivními posluchači, a to je cíl.
Nejen na VŠ a konzervatořích chybí propojení teorie s praxí. Například absolutně teoretické a abstraktní pojetí výuky hudební nauky na ZUŠ, která není propojena s výukou hudebního nástroje.
K platům – ano, tak to je. Stejné platy učitelů na konzervatořích a ZUŠ jsou pro konzervatoře ostnem. Pro stávající nastavení platů však hovoří argument, že pedagogicky jsou oba stupně uměleckého vzdělávání srovnatelné. Možná je výuka na ZUŠ ze všech tří stupňů nejnáročnější.
Ke školnému – na ZUŠ školné není. To je další oblast, která by si zasloužila osvětu. Příspěvek, který rodiče dávají, je určen na provoz. Příspěvek se bohužel špatně jmenuje úplata za vzdělávání, ale ve skutečnosti je určen pouze na provoz. I na ZŠ se vybírá příspěvek od rodičů na školy v přírodě, učebnice, zájezd na jazykové kurzy atd. Stejně tak na ZUŠ se z příspěvku rodičů hradí například nákup koncertního klavíru. Rodiče tedy neplatí výuku, pouze se podílejí na provozních nákladech.
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 8
Registrován: září 28, 2014, 19:48

Zpět na Diskuse k projektu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron